Néha a szívnek is jó a víz...

Kútkereső

Meleg keresztények, hideg egyházak - Filmajánló

2019. február 14. - László Dávid

Szeretném a figyelmetekbe ajánlani Birtalan Balázs (egyébként mérsékelt hangvételű) riportfilmjét, aki a magyarországi meleg keresztény közösségek alapító, inspiráló és meghatározó alakja volt. Balázs nem vallásos környezetben nőtt fel, és távol állt tőle a vallás, de már igen fiatalon eljutott az életében arra a pontra, hogy hisz Istenben. És arra is, hogy meleg. Nehéz sorsú életútja volt, amiben enyhülést elfogadó szüleitől kapott. Fiatal felnőttként papi szemináriumba is beiratkozott, amit végül otthagyott, és számos formában dolgozott, miközben lassacskán útnak indított keresztény közösségeket, amik befogadták a magukat kereszténynek és melegnek valló embereket. Mondanom sem kell, mennyire elkeserítő, hogy ezek a közösségek a mai napig katakombaformában, azaz titokban működnek, ironikus módon épp, mint a Római kor közepén a kezdeti keresztény közösségek. Balázsnak élete során meg kellett küzdenie azzal, hogy szembenézzen önmagával, a szexuális irányultsága és a hite között a vallásán keresztül felhúzott ellentmondásokkal, és élete végéig küzdött aktivistaként azért, hogy biztosítson egy elfogadó és szerető környezetet azoknak a meleg embereknek, akik nem fértek bele egyes gyülekezetek mikroközösségeibe. 

Ez a dokumentumfilm, ami Balázs életének vallomásait, visszaemlékezéseit rögzíti, mély és őszinte betekintést nyújt abba, hogyan birkózik egy ember, és az őt körülvevők azzal, ami korábban tabu volt, amihez csupán vázlataiban, a távoli messzeségbe projektált legendákban férünk hozzá. Amiről vannak, akik ma is úgy tartják, hogy aki ezzel fertőztetve van, az tartózkodjék mindentől, ami normális, mert ez egy nézés útján terjedő betegség, és bárki elkaphatja, aki meglátja, kivéve őket, akik így gondolják.

A dokumentumfilm hasonló nevet kapott, mint amit Balázs adott címül a könyvének, amit a témában írt, és ami megtalálható jelenleg a MEK-en. A cím (Halállal lakoljanak) Mózes harmadik könyvének sokat citált idézetét veszi elő, amelyhez talán nem veszik zokon a Bibliát keveset forgatók, ha szemléletessé teszem számukra a jelentőségét. Úgy képzeljék el, mint egy korabeli kulturális formákhoz illően megszerkesztett egészségügyi és társadalmi szerződést, olyasfélét, mint mondjuk Hammurapi törvényoszlopa, noha Mózes könyvének szerzője az égi Istentől, mindenek atyjától eredezteti a társadalmi szerződését, ami történelmi szemmel érthető is, teológiai szemmel pedig különbözőképpen felfogható, ez szokott is általában vita tárgya lenni a témában. Azzal együtt, hogy ma is perzseli a vallásos embereket a téma, és bizonyos keresztény csoportok sorra szerveznek ezzel kapcsolatban előadásokat, írnak cikkeket, sajnos a mai napig igaz, hogy azért nem lehet egy nyílt vitát lefolytatni egy, a melegséget bűnnek tartó lelkivezető, és egy meleg ember között, mert amíg az előbbi semmit nem veszít a "coming out"jával, addig utóbbi mindent. 

Egy idézetet szeretnék kiemelni, mert sokszor előkerül a meleg-keresztény vitákban az önmagában elfogadó és a kigyógyulást szorgalmazó oldal részéről egyaránt (és én elhiszem, hogy a jó szándék vezérli mindkét oldalt), hogy mégis hogyan forduljunk akkor szeretetben a meleg emberekhez, mi (MI, heterók...). Elfogadni és támogatni abban, amilyen, mondja az egyik, szeretni a bűnöst, de nem szeretni a bűnt, hangzik a másik oldalról. Hallgassuk meg akkor az érintettet, mit szeretne, hogyan forduljunk felé:

B.B. - "...napok, hetek, hónapok, és nyilván évek kellettek ahhoz, hogy teljes mellszélességgel ki tudjak állni emberek elé, kamera elé, ha kell, és elsősorban az Isten elé azzal, hogy én meleg vagyok. 'S akkor azt szépen elmondtam a fiúknak, lányoknak. Nemsokkal azelőtt, hogy kijöttem volna a kórházból, mert amikor ugye erre eljutottam, akkor már képesnek  éreztem magam arra, hogy elhagyjam a kórházat. Gyakorlatilag egybeesett, tehát ez nagyjából, mondjuk úgy, hogy gyógyulás volt, amikor az elfogadásnak erre a pontjára eljutottam. És fölhív egyik nap otthon, egy-két nappal azután, hogy kijöttem a kórházból, a közösségemnek a vezetője, egyik barátom, az az atya, aki ezeket a kisközösségeket összefogja, koordinálja. Eljött látogatóba a mi kis közinkbe, én nem voltam ott. És megbeszélték, hogy hát a közösség érdekében, meg a Balázs érdekében jobb lenne, hogy ha a Balázs eltekintene a közösség látogatásától. Abban a pillanatban, amikor én azt mondtam, hogy én a homoszexualitásommal tudok és hajlandó vagyok együtt élni, ebben a pillanatban megszűnt a tolerancia. Eddig tartott az elfogadás, ameddig az volt, hogy meg akarok változni. Amikor már az volt, hogy nem akarok megváltozni, nem vagyok hajlandó abba a skatulyába belemászni, amibe ők bele akarnak gyömöszölni, vagy bele akarnak szeretni, mert vélelmezem, hogy jó indulattal, abban a pillanatban kisült az összes biztosíték, és kirúgtak a közösségből. És megint teljesen padlón voltam, hogy akkor most mi van?! Anyám közben nem támadt fel, szóval azzal így nem foglalkoztak, hogy esetleg... és teljesen gyökértelen voltam. Tehát se szeminárium, se a közösség, se a kórháznak a kis biztonsága, ahol kellemesen hospitalizálódtam pár hónap alatt. Időközben édesapám újra nősült, és külön költöztem, és akkor teljesen magamra maradtam. Tehát azok, akiktől én szeretetre, elfogadásra vágytam, tehát akiktől reméltem, hogy életben tartanak, azoktól ezt nem kaptam meg. Ha gonosz lennék, akkor azt kívánnám, hogy éljék át, hogy mit éltem át, csak nem vagyok gonosz, és nem kívánom nekik..."

Ha kedvet kaptál a teljes mély riport megtekintéséhez, egy nagyon értékes órával gyarapodik a látóköröd:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kutkereso.blog.hu/api/trackback/id/tr10014625486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mikrobi 2019.02.15. 06:54:24

A nagy különbség a katakombák hívei és a mai melegek között az, hogy az ókorban a pogányok üldözték a keresztényeket, ma meg a melegek homlokegyenest szembefordulnak a kereszténységgel.
Amúgy Birtalan Balázs élete utolsó szakaszában, jó pár éven át nemcsak a kereszténységgel fordult szembe, de egyáltalán nem hitt Istenben. Úgy élte végig az életét, hogy egyetlen iskolát nem fejezett be, egyetlen dolog mellett nem tartott ki. Végigharcolta az életét, néha maga sem tudta, ki ellen. Nyugodjék békében!

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.02.15. 06:56:24

Fából vaskarika, húsevő vegetáriánus. Na ugyanez a "meleg" keresztény. Nem létezik.

Pipas 2019.02.15. 07:28:21

"Férfival ne hálj úgy ahogy asszonnyal hálnak" ez is az Isten igéje. Ezek mit jelentenek egy " meleg kereszténynek"?

Szóval akkor az ószövetségi szabályok ma is érvényesek? Nem kell kiselejtezni őket? Jó, akkor eladhatom a lányomat szexrabszolgának ha megszorulok anyagilag? Hány sékelt kell fizetnem, ha megerőszakolok valakit? De ugye feleségül kell jöjjön hozzám, ha megerőszakoltam?

Ha a szomszédom a hétvégén túlórázik, akkor meg kell ölnöm, vagy ezt majd a papok intézik a tömeg bevonásával? De ugye a tiszteletlen gyerekemet azt nekem kell megölnöm, az nyilván nem kövezés lesz...

vergyula 2019.02.15. 08:01:50

Minden csak értelmezés kérdése. Keresztény egyrészről: ha kereszténynek vallja magát, ilyenből sok van. Másrészről keresztényi életet él, ilyenből kevés van, tán egy sem. Meleg egyrészről: vonzódik a saját neméhez. Másrészről a saját neméhez tartozó személlyel létesít szexuális viszonyt. Ha csak vonzódik a saját neméhez, akár hívhatjuk "meleg kereszténynek" is. Más kérdés, hogy - ahogy már írtam - igazi keresztény életet élő ember nem nagyon létezik.

Tothotto 2019.02.15. 08:11:49

@MAXVAL bircaman közíró: Nem-e ? Sokan közülük hétről-hétre,templomokban hírdetik az igét.És Őket is Isten teremtette!

Echo73 2019.02.15. 09:15:30

vitatkoznék a meleg-keresztyén létét kétségbevonó állítással. A keresztyén ember sokféle bűnnel küzdhet, amelyek a korábbi életében beleivódtak a mindennapjaiba, vagy bármi más módon nehezen tépődnek ki belőle. A kérdés az - a blogban szereplő Birtalan Balázs esetében is - hogy a másirányú szexuális vágyakat, a melegséget bűnnek tartja-e. Ha nem, akkor jogosan vált meg tőle a gyülekezete (pontosabban ő fordított nekik hátat), hiszen a bűn kérdése, és az attól való szabadulás központi elem a keresztyénségben. Ha megbékélsz vele, "hajlandó vagy együttélni vele", akkor nem akarsz megszabadulni tőle, Isten legnagyobb ellenségét, a bűnt, hagyod virágozni az életedben. Nem is a küzdelem a fontos ellene (nem vagy elég erős hozzá), hanem a megtagadása, ellene mondás, a többi nem a te dolgod.
És ez nem az ősi zsidó törvények betartásáról, meg az idők szaváról szól. A bűn és az ahhoz való hozzáállásunk a lényeg. A meleg ember, ha úgy tekint erre az állapotra, mint Isten előtt nem kedves életvitelre, akkor feltámad benne a vágy a változásra. Ha megbékél vele, akkor nem támad fel benne a vágy a változásra. Viszont elveszíti az isteni látásmódot.

Christos Hephaistos 2019.02.15. 10:31:59

Engem, és ami iszonyat módon bánt, és sajnos a hétköznapi nyelvben elterjedt, a meleg szó használata. Mindenki meleg. Meleg vérűek vagyunk. Miért nem lehet a nevén nevezni a dolgot:homoszexuális(vagy csúnyán szólva buzi)
Nem kellene szépíteni, egy gyönyörű szavunkal, amirő már sajnos teljesen más jut eszünkbe, mint kellene, mert a finomítani akarják a homoszexualitást, ebben a nagy elfogadó világunkban.
Nem meleg, hanem homoszexuális(a leszbikus, is homoszexuális).
Vannak a heteroszexuálisok, és vannak a homoszexuálisok.
A teremtő, bárki, vagy bármi, legyen, nem véletlenül teremtett két német, Férfit és Nőt.
Tegyük hozzá semmi bajom a homoszexuálisokkal, speciel én egy olyan kórnak tartom, aminek a gyógymódját, nem(véletlen) keresik. De ez egy kő, egyszerű magánvélemény.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.02.15. 11:32:59

@Pipas:

Minden nem kifejezetten életviteli ószövetségi szabály ma is hatályos.
S a homokosság tilalma újszövetségi szabály is.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.02.15. 11:34:46

@vergyula:

Passzív homokos lehet bárki ahogy passzív gyilkos is. Ez csak egy belső rossz késztetés. Ha valakiben ez megvan, de ellenáll neki, akkor semmi gond.

Keresztényi életet a szó szoros értelmében SENKI se él, valmaiben mindenki vétkes.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.02.15. 11:41:30

@Echo73:

Így igaz.

Ha valaki bűnös, vétkezik, de tudja, hogy ezt teszi, az számíthat Isten kegyelmére.
Aki viszont úgy vétkezik, hogy tagadja a vétkét, az Sátánra számíthat csak.

Pipas 2019.02.15. 12:31:12

@MAXVAL bircaman közíró: "S a homokosság tilalma újszövetségi szabály is."

Ja, Pál írkál "a nők természetes használati módjáról", nem szoktak túlságosan büszkék lenni a keresztények ezekre a passzusokra. :D Bár Pál azt mondja, hogy szégyenletes, nem azt, hogy tilos... De mondcsak, te melyik passzusokra gondoltál? Merthogy szerintem nem annyira egyértelmű ez a dolog, sok függ attól, hogy éppen hogyan fordították.

De várj, nem azt szoktad mondani, hogy a bibliát szó szerint értelmezni bűn? Hogy a tanítás a fontos és nem a biblia szavai? :D

Pipas 2019.02.15. 12:34:47

@Christos Hephaistos: "A teremtő, bárki, vagy bármi, legyen, nem véletlenül teremtett két német, Férfit és Nőt."

Igazából, ha elolvastad a bibliát, akkor a nőt isten azért teremtette, mert Ádám unatkozott. Nem volt társa.

Azaz ebben az értelmezésban ha Ádám a fiúkat szerette volna mindannyian a fiúkat szeretnénk. Nem is lennének nők. :D Ha meg beérte volna az állatokkal, na akkor lennénk csak bajban! :D

Ráadásul nincs is megindokolva miért teremtett nőt, szóval igen, véletlenül teremtett két nemet. :D

Pipas 2019.02.15. 12:36:43

@MAXVAL bircaman közíró: "Ha valaki bűnös, vétkezik, de tudja, hogy ezt teszi, az számíthat Isten kegyelmére."

Ezt csak azért találták ki a keresztények, hogy nyugodtan vétkezhessenek. Aztán meg azt mondják, hogy az ateisták azért tagadják isten létét, hogy vétkezhessenek... fura logika.

MIntha azt mondanám, hogy nem hiszek a vírusokban nehogy megbetegedjek.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.02.15. 14:24:02

@Pipas:

S ki beszél a szó szerinti értelmezésről?

Viszont a "nem" szót úgy értelmezni, hogy annak jelentése "igen", az elég sajátos, nem gondolod?

Mondjuk lásd a Római levál 1. fejezetét.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.02.15. 14:26:12

@Pipas:

Aki nyugodtan vétkezik, az nem keresztény. A keresztény hívő mindig nyugtalanul vétkezik.

Christos Hephaistos 2019.02.15. 14:27:50

@Pipas: Szép olvasmány, de nem véletlen írtam teremtőt, nem pedig istent. Nem 6 nap alatt készült a világunk, hanem évmilliók alatt. Én teremtő alatt azt értem, aki az első porszemet ide tette, a világunkhoz, hogy természetes úton , önállóan, párban szaporodni képes fajokat, lényeket hozzon létre, önmagukból, folyamatosan fejlődve.
A Biblia egy aféle emberek által leírt törvénykönyv, amiből van bőven, még jóval régebbi is. Hangsúj itt az embereken van, akik embereket manipulálnak évezredek óta. Igazából nem veszem figyelembe a szentírást a homoszexualitás megítélésében, mert csak takarózás. Ez egy genetikai betegség, nem kell szépíteni.
No meg, unatkozott Ádám:) Ha nem unatkozik, akkor nem is lettünk, vola? Vagy megszelídítünk egy másik állatott?
Nagy kérdés, és ezekre nincs igazi válasz számomra. :)
És senkit nem áll, az egyszerű szavaimmal, megsérteni!

Pipas 2019.02.16. 11:17:03

@Christos Hephaistos: "Ez egy genetikai betegség, nem kell szépíteni."

Az orvostudomány szerint nem az. Persze az orvostudomány nem igazi természettudomány és sokszor sok mindenben tévedtek, de valójában a biológia szerint sem az.

Egy másik meg az, hogy "genetikai betegség" az egy nonszensz, esetleg maladaptív genetikai mutáció lehetne, de a biológia szerint nem az. A vallásos emberek szeretnek az evolúcióra hivatkozni (amit egyébként nem hisznek el), de a homoszekszualitás nem szelektálódott ki azaz életképes gének okozzák. Már ha tényleg gének okozzák.